Hoe meld je schade en diefstal

Schades, annuleringen en diefstal melden.

Schade en diefstal aan/van materiaal dat betrekking heeft op de Sportzeker clausule (dus surfspullen, wakeboards en kitebuggy spullen)  mag je melden bij Sportzeker zodat we je kunnen adviseren hoe je het beste je claim kunt indienen. Overige schade en diefstal van niét surfspullen kan je direct bij a.s.r. verzekeringen melden. Let op: je moét aangifte doen bij de locale politie aldus de voorwaarden van onze verzekeraar. Hieronder een korte toelichting:

Schade: 

We onderscheiden een aantal onderwerpen onder de noemer schade. De meeste schades worden direct door a.s.r. verzekeringen in behandeling genomen. Voor surfgerelateerde schades wordt ons altijd om ons advies gevraagd, dus hieronder een toelichting hoe je schade of diefstal van surfmateriaal claimt.

Alle schades kan je melden via deze pagina van a.s.r. verzekeringen.
Vraag 1 is welk type verzekering je hebt. Je moet kiezen voor ‘a.s.r. ik kies zelf’. Zo heten alle producten die van Europeesche Verzekeringen zijn omgezet naar de merknaam a.s.r. verzekeringen. De extensie “ik kies zelf” staat erachter.
Surfmateriaal schade:

Bij schade aan je materiaal is de eerste stap om altijd langs te gaan bij een reparateur/winkel om te achterhalen hoe groot de schade is. Sowieso hebben we altijd een verklaring nodig van een winkel bij het vermoeden, of in geval van een total loss. Schades worden alleen uitgekeerd als er een daadwerkelijke bon is, dus niet op basis van een schade-offerte/inschatting.

Surfmateriaal schade (overige schade):

Bij schade aan je materiaal is de eerste stap om altijd langs te gaan bij een reparateur/winkel om te achterhalen hoe groot de schade is. Sowieso hebben we altijd een verklaring nodig van een winkel bij het vermoeden, of in geval van een total loss. Schades worden alleen uitgekeerd als er een daadwerkelijke bon is, dus niet op basis van een schade-offerte/inschatting. (zie onderaan de pagina enkele bedrijven die wij adviseren)

Stappenplan schade: (bij vragen bel of mail)

  1. naar de winkel/reparateur voor een inschatting. (Onderaan deze pagina zie je een aantal aanbevolen partners). Is het verwachte reparatiebedrag ruim onder de ingeschatte dagwaarde (inschatting door winkel/reparateur) dan kan je het kapotte item laten repareren. Dan dien je de schade in met de reparatiebon. Zitten de verwachte reparatiekosten in de buurt van de ingeschatte dagwaarde (houdt rekening met 20% afschrijving per jaar), neem dan even contact op met Sportzeker om te overleggen (a.s.r. Verzekeringen keert nooit meer uit dan de dagwaarde namelijk).  De dagwaarde wordt door de verzekeraar bepaald. Indien de winkel/reparateur van mening is dat het een duidelijke total loss is, vraag dan om een total loss verklaring op hun briefpapier/email.
  2. Vul het schadeformulier online in.
    1. Let op: dit formulier wordt ook voor vakanties gebruikt, dus als je schade in Nederland is voorgevallen tijdens een dagje sporten, let op het volgende:
    2. als het in NL is voorgevallen zonder vakantie, dan vul je bij 3 vragen hetzelfde antwoord in: schadedatum, ingangsdatum reis, en einddatum reis. Dit is 3 keer dezelfde datum waarop het gebeurd is.
      1. de schade is ook voorgevallen ‘tijdens de reis’, dat vul je in.
    3. surfmateriaal valt onder ‘bagage’ voor de duidelijkheid.
  3. foto’s bijvoegen bij een total loss. Dit omdat er een second opinion gevraagd kan worden. Foto’s kunnen het verhaal onderbouwen.
  4. bon (houdt altijd een kopie zelf!) bijvoegen van de reparatie (reparatienota) en indien beschikbaar van de aankoop. Indien je geen aankoopbon hebt, geef dan de nieuwwaarde aan van het item op het formulier en zet expliciet op het formulier dat je geen bon hebt.

Diefstal van bagage of (surf)materiaal (bij vragen bel of mail)

Een diefstal melding moet altijd(!) vergezeld gaan van een politierapport. Let op: dit geldt óók bij verlies van surfspullen, ook op het water. En ook in het buitenland. In Nederland kan je vaak geen diefstal meer melden bij een kantoor, maar in veel gevallen zelf online melden. Het is aan jou om dit zelf te checken en hier de verantwoordelijkheid voor te dragen. Zonder politieverklaring kan/zal een claim zeer waarschijnlijk afgewezen worden omdat dit een voorwaarde is. (Indien een politierapport op een of andere manier onmogelijk is op te maken, vragen we je om een toelichting en meldt dit ook gelijk via a.s.r. verzekeringen hulplijn 24/7 bereikbaar op 020-6515777. Tip: zorg voor getuigen die dit kunnen verklaren (misschien mis je anders je vlucht o.i.d.)).

  1. zorg voor een politierapport.
  2. vul het online formulier in.
  3. voeg voor zover mogelijk de bon(nen) bij van het gestolen item(s). Maak van bonnen altijd een kopie voor jezelf.
  4. noteer eventueel namen en gegevens zoals telefoonnummers van getuigen.

Bij vragen bel of mail!

Bericht gehad?

A.s.r. Verzekeringen bericht jou na afhandeling van je claim direct, zonder tussenkomst van Sportzeker (normaal gesproken). Het kan zijn dat je na het ontvangst van de ‘uitslag’ toch nog vragen hebt (of klachten). Neem dan even contact met ons op onder vermelding van het bijbehorende schadenummer. Dan kunnen we er altijd induiken en je vragen beantwoorden of helpen bij een eventueel bezwaar.

————————————–

Preferred partners: (wil je hier als bedrijf ook bij staan, neem contact op)

Je kan als eerste natuurlijk naar je verkooppunt gaan voor een inschatting van de schade. Zoek je zelf een goede reparateur kijk hier voor onze aanbevelingen. LET OP: dit is geen exclusieve lijst waarbij we andere goede reparateurs willen uitsluiten.

Kitereparaties:

Regio West:

Regio Midden: www.kitereparatie.nl (Gerrit)

Windsurfzeilen:

Regio West: Stitchworks (Dirk-Jan, voormalig boardrepair)

Regio Zuid: Zeilreparatie Herma de Jong

Windsurfboards:

Redrose boardrepair