Hoe meld je schade en diefstal

Schades, annuleringen en diefstal melden.

Schade: 

We onderscheiden een aantal onderwerpen onder de noemer schade. De meeste schades worden direct door Europeesche Verzekeringen in behandeling genomen. Voor surfgerelateerde schades wordt ons altijd om ons advies gevraagd, dus hieronder een toelichting hoe je schade of diefstal van surfmateriaal claimt.

Het kan als eerste gaan om:

  1. overige schade (hieronder valt ook schade aan je materiaal)
  2. Annulering: volg deze stappen.
  3. gestolen/vermiste/beschadigde bagage 
  4. je hebt medische kosten gemaakt
  5. je hebt je reis voortijdig moeten afbreken
  6. je bent later op je vakantiebestemming aangekomen
  7. je hebt pech met je vervoermiddel (alleen zinvol om in te dienen als je de module hiervoor hebt afgesloten (niet standaard))

Surfmateriaal schade:

Bij schade aan je materiaal is de eerste stap om altijd langs te gaan bij een reparateur/winkel om te achterhalen hoe groot de schade is. Sowieso hebben we altijd een verklaring nodig van een winkel bij het vermoeden, of in geval van een total loss. Schades worden alleen uitgekeerd als er een daadwerkelijke bon is, dus niet op basis van een schade-offerte/inschatting.

Stappenplan schade: (bij vragen bel of mail)

  1. naar de winkel/reparateur voor een inschatting. Is het verwachte reparatiebedrag ruim onder de ingeschatte dagwaarde (inschatting door winkel/reparateur) dan kan je het kapotte item laten repareren. Dan dien je de schade in met de reparatiebon. Zitten de verwachte reparatiekosten in de buurt van de ingeschatte dagwaarde (houdt rekening met 20% afschrijving per jaar), neem dan even contact op met Sportzeker om te overleggen (Europeesche Verzekeringen keert nooit meer uit dan de dagwaarde namelijk).  De dagwaarde wordt door de verzekeraar bepaald. Indien de winkel/reparateur van mening is dat het een duidelijke total loss is, vraag dan om een total loss verklaring op hun briefpapier/email.
  2. Vul het schadeformulier online in.
    1. Let op: dit formulier wordt ook voor vakanties gebruikt, dus als je schade in Nederland is voorgevallen tijdens een dagje sporten, let op het volgende:
    2. als het in NL is voorgevallen zonder vakantie, dan vul je bij 3 vragen hetzelfde antwoord in: schadedatum, ingangsdatum reis, en einddatum reis. Dit is 3 keer dezelfde datum waarop het gebeurd is.
      1. de schade is ook voorgevallen ‘tijdens de reis’, dat vul je in.
    3. surfmateriaal valt onder ‘bagage’ voor de duidelijkheid.
  3. foto’s bijvoegen bij een total loss. Dit omdat er een second opinion gevraagd kan worden. Foto’s kunnen het verhaal onderbouwen.
  4. bon (houdt altijd een kopie zelf!) bijvoegen van de reparatie (reparatienota) en indien beschikbaar van de aankoop. Indien je geen aankoopbon hebt, geef dan de nieuwwaarde aan van het item op het formulier en zet expliciet op het formulier dat je geen bon hebt.

Diefstal van bagage of (surf)materiaal (bij vragen bel of mail)

Een diefstal melding moet altijd vergezeld gaan van een politierapport. Ook in het buitenland. In Nederland kan je vaak geen diefstal meer melden bij een kantoor, maar in veel gevallen zelf online melden. Het is aan jou om dit zelf te checken en hier de verantwoordelijkheid voor te dragen. Zonder politieverklaring kan/zal een claim zeer waarschijnlijk afgewezen worden omdat dit een voorwaarde is. (Indien een politierapport op een of andere manier onmogelijk is op te maken, vragen we je om een toelichting, tip: zorg voor getuigen die dit kunnen verklaren (misschien mis je anders je vlucht o.i.d.)).

  1. zorg voor een politierapport.
  2. vul het online formulier in.
  3. voeg voor zover mogelijk de bon(nen) bij van het gestolen item(s). Maak van bonnen altijd een kopie voor jezelf.
  4. opsturen (post of e-mail).

Bij vragen bel of mail!

Bericht gehad?

Europeesche Verzekeringen bericht jou na afhandeling van je claim direct, zonder tussenkomst van Sportzeker (normaal gesproken). Het kan zijn dat je na het ontvangst van de ‘uitslag’ toch nog vragen hebt (of klachten). Neem dan even contact met ons op onder vermelding van het bijbehorende schadenummer. Dan kunnen we er altijd induiken en je vragen beantwoorden of helpen bij een eventueel bezwaar.